Találatok: 1 - 5 (5 összesen)
  1. #1
    Tóbiás Krisztián Versenyző krisztiantobias logója
    Csatlakozott
    2016. 01. 09.
    Város
    Budapest
    Üzenetek
    1.902

    Garancia, Jótállás, Szavatosság

    Prohardver fórumban merült fel, hogy némelyik magyar bolt csak 1 év garanciát ad meg szürke importból van és hasonlók. Korábban is nagyon sok hülyeséget olvastam sok helyen, így gondoltam jó, ha itt megtalálható egy rövid útmutató. Főleg azért, mert néhány cégtől a 8. emailre írták meg csak azt, hogy mit értenek garancia alatt.

    Az első és legfontosabb, olyan hogy garancia jogilag technikailag nem létezik és eléggé zavaró, hogy a legtöbb boltnál ez a szó szerepel. Írtam emailt 7 cégnek ezzel kapcsolatban, hogy mit jelentenek náluk a kiírások, de értelmes válasz csak sokadik visszakérdezésre jött. Szóval itt egy rövid leírás, hogy mindenki tisztában legyen a jogaival.

    Bővebben itt:
    http://fogyasztovedelem.kormany.hu/node/157


    • Elállás:
      • az interneten megkötött szerződéstől egyoldalúan visszaléphetünk és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését akár akkor is, ha a termék hibásan érkezett vagy meghibásodott, de nem a vásárló hibájából
      • termék átvételétől számított 14 naptári napig emailben vagy telefonon vagy postán kell jeleznünk az elállási szándékot, amikor is a feladás dátuma számít
      • személyesen boltban átvett termék esetén is él a 14 nap, ha a rendelés interneten történt
      • Saját példáim:
        • LG monitor 1. nap meghibásodott, 4. nap visszavittem és nem kértem. Hiába léptem túl a 3 nap cseregaranciát, erre lehetőségem volt. Az eladó erősködött, hogy ez nem így van és nem állhatok el a vásárlástól, de a főnöke megmagyarázta neki, hogy tényleg így van
        • Vásárolt telefon mikrofonja nem volt jó és a 12. napon visszavittem. Csere garancia ilyenkor már nem jár és nem cserélik ez miatt a terméket, így elálltam a vásárlástól és egyből átutalták a pénzt. Még a boltban interneten megrendeltem pontosan ugyan azt a telefont ami raktáron volt. Öt perc után át is vettem az új telefont. Ha nem ezt csinálom, akár 2-3 hétig is javították volna a telefont a szervizben
        • Tizedik napon gyakorlatilag 3 terméket vittem vissza (laptop, cpu, táp). Fontos, hogy ilyen esetben a bolt még nem tagadhatja meg az elállást, de a sorozatos elállást már igen (4 különböző tv-t visszaviszel egymás után), szóval ebből adódhatnak gondok.

      • http://magyarefk.hu/hu/hasznos-tudni...llasi-jog.html



    • Jótállás (garancia):
      • az eladó fokozott felelősségvállalása a hibás teljesítésért
      • a vásárlónak elég csak a hiba tényét bizonyítania, és az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba nem állt fenn már a termék eladásakor is
      • Minimális hiba miatt nem kötelező elfogadnia az eladónak a jótállási igényt
        • például mondjuk azért, mert egy belső HDD-nek karcos a teteje

      • Magyar törvények szerint műszaki cikkekre kötelezően minimum 1 év, de néhány alkatrész lehet kivétel mint például az akkumulátor a telefonoknál (3 hónap sem ritka)
        • Fontos, hogy ez Magyar törvény és ez miatt külföldről rendelt termékekre nem érvényes

      • Nem kötelező az eredeti csomagolásban visszaküldeni a terméket, de az összes alkatrészt vissza kell küldenünk.
        • Tehát nincs olyan hogy eltűnt a termék doboza akkor elveszett a jótállás

      • A boltnál kell érvényesíteni a jótállást számlával és lehetőleg jótállási jeggyel igazolva
      • http://magyarefk.hu/hu/hasznos-tudni...lis-jogok.html



    • Szavatosság:
      • A szavatossággal az eladó vállalja, hogy hibátlan terméket adott át a vevőnek, amelynek nincs rejtett hibája
      • Párhuzamosan telik le az idő a jótállással, nem annak meghosszabbítása
      • A vevőnek érdemes alaposan megvizsgálni, ellenőrizni a terméket, mert amennyiben a vásárlás időpontjában ismerte a vagy ismernie kellett hibát, vagy a hiba a vevő által adott anyag hibájára vezethető vissza, akkor szavatossági igénnyel nem léphet fel
      • Európai törvények szerint kötelezően minimum 2 év szavatosság jár a műszaki cikkekre
      • a vásárlónak az első 6 hónapban elég csak a hiba tényét bizonyítania, és az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba nem állt fenn már a termék eladásakor is,
      • viszont a következő 18 hónapban már a vásárlónak kell bizonyítania (ha a gyártó kéri), hogy a hiba már a termék eladásakor is fenn állt
      • Nem biztos, hogy a boltnál is lehet érvényesíteni. Itt van különbség az 1 és 2 év között amit a bolt ír. 1 évnél valószínűleg nem lehet, de amúgy is gyorsabb lehet egyből a gyártó képviseletét megkeresni
      • http://magyarefk.hu/hu/hasznos-tudni...lis-jogok.html



    Hogy konkrét példa is legyen, a Thrustmaster T300 kormányra kérdeztem rá. Elvileg ugye ez műszaki cikk amit Magyarországon forgalmaznak is, így 1 év jótállás és vele párhuzamosan 2 év szavatosság van rá.

    Néhány bolt honlapját átnéztem és a következőket találtam:
    • 1 év garancia
    • 2 év garancia
    • 2 év gyári garancia
    • 2 év saját garancia
    • 2 év THRUSTMASTER gyártói garancia
    • 1 év jótállás
    • 2 év jótállás (ez már félrevezető)


    Meglepő vagy sem, a levelezések végére kiderült, hogy mindegyik pontosan ugyan azt jelenti:
    1 év jótállás és vele párhuzamosan 2 év szavatosság
    Utoljára módosította: krisztiantobias; 2017. 04. 27. 11:04.

  2. #2
    Informatív, köszi.

    Saját sztori:

    Pár éve még egy Thrustmaster RGT-vel játszottam. Tönkrement a fék, és a gáz, plusz a motor. A fék jele ugrált, a gáz csak kb 95%-ot tudott elérni. A motorból eltávozott a füst.

    Elvittem szervizelni, még garis volt. Valahol a 14-es villamos vonalán volt, ahová be kellett vigyem (egyébként iPonon vettem), de mondták, hogy ne hozzájuk vigyem be.

    A pultnál a hölgy miután végre sorrakerültem, elkezdte felvenni az adatokat. Diktáltam, betűztem, nagy nehezen felvette az adatokat. Majd a hiba leírásánál elmondtam neki, hogy mi a helyzet. Úgy kellett győzködni, hogy ráírja, hogy a fékpedál kimeneti jele ugrál, egyszerűen nem értette, hogy mit akarok ezzel mondani. Mondtam neki hogy írja rá, a szervizes egészen biztosan érteni fogja.

    Másfél hónap múlva nagy nehezen kész lett a javítás, bemegyek érte, kihozzák. Nézem, az alsó rögzítő kart eltörték, a burkolat tetejét és a kormánykereket összekarcolták/horzsolták. Mondtam, hogy ez így nem jó, ezt nem így hoztam. De hát biztos így hoztam. Kérdezem, jegyzőkönyvbe beleírta, hogy törött volt? Nem. Felhívja a szervizt. Hát itt van pár utcára a szerviz ahol javították, vigyem el oda, ott adnak egy másik leszorítót. Ekkorra már a karcolásokat meg se említettem, mert az az alpári stílus és lekezelőség megemelte a vérnyomásomat, örültem, hogy nem kell újabb 6 hetet várnom a leszorítóra, amit ők törtek el. Ugyanis ha nem írom alá, hogy átvettem, és nem viszem el, akkor ez várt volna, otthagyom, majd "intézik".

    Szervizbe újabb spanyolviaszos figura, nem ők törték el, nem ők karcolták össze, ebbe ő 100% biztos. 20 perc ugatás után hozott egy leszorítót.

    Nem telik el fél év, a fék és a gáz megint ugyan azt csinálja, de ekkorra már nem garis a termék. Elvittem ház egy olyan szervizbe, ahol ilyesmikkel foglalkoznak, ez valahol a Lehel téri metrónál volt. Kicsit húztam a számat, mert valami 15-20 volt a javítás.

    Eljött az igazság pillanata, hazahozom, faszán működik. De. Eltelik két hónap, újra szar a fék, a jel stabil, de nem lehetett 100%-osan benyomni, vagy egy kicsit mindig benyomva érzékelte, már nem emlékszem. Vinném vissza, ugyanis kaptam fél év garanciát a javításra, megszűnt a szerviz. Felhívtam a számot, amin még előtte beszéltünk, hebegett habogott, megszűntek, nem tud mit csinálni, stb stb. Végül sikerült szétszednem és megcsinálnom, azóta már odaadtam másnak a kormányt, de senkinek sem kívánom, hogy ennyit szívjon valamivel.

    Még a fogyasztóvédelemmel is felvettem a kapcsolatot, de össze vissza irányítgattak, és végül nem jutottam sehova. Ha kapok szervizgaranciát (számlám is volt róla), és megszűnik a cég, akkor kész, ennyi? Ha tönkremegy a cucc, akkor csókolhatom a pénzt amit ráköltöttem? El nem tudom képzelni, hogyha egy autón mondjuk többszázezres szervizt megcsinálnak, majd megadja magát az alkatrész garancia időn belül, akkor hát ez van alapon el kell engedni...

  3. #3
    Tóth Szabolcs Szervező GTF_Bika logója
    Csatlakozott
    2013. 09. 28.
    Város
    Budapest
    Üzenetek
    2.295
    Idézet Eredetileg a.milan írta Hozzászólás megtekintése
    Elvittem szervizelni, még garis volt. Valahol a 14-es villamos vonalán volt, ahová be kellett vigyem (egyébként iPonon vettem), de mondták, hogy ne hozzájuk vigyem be.
    Azt már én is megjártam, egy tetűbanda és szégyen hogy ők voltak a hivatalos szakszerviz.
    Valami brutál sokat vártam, míg visszaért a gép és csak pár hónapja derült ki amikor szétszedtem újra a kormányt, hogy anno el lett törve a T500 gyári hűtője, hiányzott egy lapát belőle - de természetesen a házon belül semmilyen műanyag darab nem volt az újraszétszedéskor
    Szürke: Privát vélemény, melyet magánemberként fogalmazok meg és nem mint szervező.
    Versenybírósági tag és Endurance versenyszervező.

  4. #4
    Kiss Szabolcs Adminisztrátor
    Csatlakozott
    2007. 04. 22.
    Város
    Bp <-> Zalaegerszeg
    Üzenetek
    21.049
    Hmm, ezt eddig nem is olvastam... köszi szépen, remekül összefoglaltad!
    Akár ide is kirakhatnád: logout

    Idézet Eredetileg krisztiantobias írta Hozzászólás megtekintése
    Hogy konkrét példa is legyen, a Thrustmaster T300 kormányra kérdeztem rá. Elvileg ugye ez műszaki cikk amit Magyarországon forgalmaznak is, így 1 év jótállás és vele párhuzamosan 2 év szavatosság van rá.

    Néhány bolt honlapját átnéztem és a következőket találtam:
    • 1 év garancia
    • 2 év garancia
    • 2 év gyári garancia
    • 2 év saját garancia
    • 2 év THRUSTMASTER gyártói garancia
    • 1 év jótállás
    • 2 év jótállás (ez már félrevezető)


    Meglepő vagy sem, a levelezések végére kiderült, hogy mindegyik pontosan ugyan azt jelenti:
    1 év jótállás és vele párhuzamosan 2 év szavatosság
    Azt akarod mondani, hogy függetlenül attól, hogy mit írnak, 1 év letelte már csak a gyártóhoz/forgalmazóhoz lehet fordulni szavatossággal?
    Akkor olyan, hogy 2 év jótállás nincs sehol sem? Vagy a "2 év saját garancia" az mit jelent?

  5. #5
    Tóbiás Krisztián Versenyző krisztiantobias logója
    Csatlakozott
    2016. 01. 09.
    Város
    Budapest
    Üzenetek
    1.902
    Idézet Eredetileg neilszab írta Hozzászólás megtekintése
    Azt akarod mondani, hogy függetlenül attól, hogy mit írnak, 1 év letelte már csak a gyártóhoz/forgalmazóhoz lehet fordulni szavatossággal? Akkor olyan, hogy 2 év jótállás nincs sehol sem? Vagy a "2 év saját garancia" az mit jelent?
    Azt jelenti, hogy a bolt 1 év után eljuttatja a terméket a szervizig. Ez egy olyan terméknél ahol nincs Magyarországi szerviz azért elég jó dolog. Plusz még annyit jelent, hogy biztosan nem szürkeimportos a termék, különben nem vállalnák be (lásd lent)

    Nagyon fontos még, hogy van olyan amikor 2 év után nem feltétlen érvényes a szavatosság! Van egy csomó szürke importos termék ahol csak 1 év van írva, ott lehetnek 1 év után gondok, ha nem Európai Unio-n belül forgalmazott a termék. Hiába rendeled meg Kínából az LG telefont, az LG el fog hajtani 1 év után (tapasztalat az LG-vel). Ugyanis azt a telefont nem forgalmazzák Európában, így itt nem érvényes a szavatosság. Ez abból fakad, hogy bizony más más telefont adnak ki ott és nálunk. Például tudtommal az új S8-nak más a processzora Európában (Snapdragon 835 helyett Exynos 9 Octa 8895). Sőt, ennél is jobb példa mikor megveszed a telefont 6GB Rammal, de csak a 4GB Rammal szerelt verziót forgalmazzák Európában. A termék más, így a szerviz elhajthat a fenébe.

    A T300 mindenhol ugyan az, így az miatt aggódni nem kell.

Téma információ

Felhasználók akik böngészik a témát

Jelenleg 1 felhasználó böngészi ezt a témát. (0 tag és 1 vendég)

Közösségi könyvjelzők

Közösségi könyvjelzők

Hozzászólás szabályai

  • Új témákat nem hozhatsz létre
  • Válaszokat nem küldhetsz
  • Mellékleteket nem csatolhatsz
  • A hozzászólásaidat nem módosíthatod
  •